انواع موتور ماشین لباسشویی؛ مقایسه موتورهای تسمه‌ای و بدون تسمه

امروزه در منزل هر خانواده یک ماشین لباسشویی دیده می‌شود و وجود آن یکی از نیازهای ضروری زندگی است. این وسیله ساده و مفید در طول زمان تکامل پیدا کرده و در انواع مدل‌ها و برند‌ها توسط شرکت‌های مختلف تولید شده است، مطمئنا وقتی برای خرید ماشین لباسشویی به فروشگاهی مراجعه کردید یا به سایتی وارد شدید، اطلاعاتی در مورد نوع موتوری که در لباسشویی‌های مختلف به کار رفته به شما داده خواهد شد. حال سئوال اینجاست که تفاوت این موتور‌ها در چیست، عملکرد آنها چگونه است و آیا تاثیری در شستشوی لباس ایجاد می‌کنند یا نه؟ داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع موتور‌ها انتخاب را برای شما راحت‌تر می‌کند، پس برای آشنایی بیشتر با انواع موتورهای ماشین لباسشویی تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

موتور تسمه ای (Belt Drive)

موتور معمولی تسمه‌ای که با نام دیگر موتور زغالی نیز شناخته می‌شود از قدیمی‌ترین موتور‌های به کار رفته در ماشین‌های لباسشویی هستند. این موتور‌ها نسبت به سایر موتور‌ها سر و صدای بیشتری ایجاد می‌کنند و به همین دلیل امروزه کمتر از این موتور‌ها استفاده می‌شود. ساختار این موتور‌ها ساده بوده و از قیمت کمی بر‌خوردار هستند و در صورت خرابی آن می‌توان موتور را به راحتی تعمیر و تعویض نمود.

موتور بدون تسمه یا دیجیتال (Digital Motor Inverter)

به دنبال مشکلات موتور تسمه‌ای طراحان به فکر تولید موتوری با صدا و لرزش کمتری افتادند که نتیجه آن تولید موتورهای دیجیتال بود. این موتور‌ها در مقایسه با موتورهای تسمه‌ای صدا و لرزش و مصرف انرژی کمتری داشته و ظرفیت آن‌ها نیز بیشتر است. در نتیجه بازدهی این موتورها نسبت به موتورهای پیشین بسیار بالاتر است و احتمال خرابی آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. ساختار این موتور شامل یک برد الکترونیکی است که موتور را راه اندازی می‌کند. این برد‌ها بسته به نوع ماشین لباسشویی متفاوت بوده و هر یک ویژگی متفاوتی دارد.

موتور دایرکت درایو (Direct Drive)

موتور دایرکت درایو یکی از جدیدترین انواع موتور ماشین‌های لباسشویی می‌باشند و از انواع موتورهای بدون تسمه یا دیجیتال می‌باشند که در آنها از جریان برق مستقیم (DC) استفاده می‌شود. یک درایو یا برد الکترونیکی در این نوع از موتورها وجود دارد که برای راه اندازی آن‌ها مورد نیاز می‌باشد. ماشین لباسشویی دایرکت درایو ( Direct Drive ) یا بدون تسمه همان‌طور که از نامش پیداست در اتصالاتش از هیچ زنجیر و تسمه‌ای استفاده نشده و موتور انتقال حرکت مستقیماً به دیگ شستشو متصل می‌شود. در واقع، موتور این لباسشویی در پشت دیگ ماشین لباسشویی قرار گرفته، از نوع اینورتر است و به همراه چرخ لنگر (منقل کننده نیروی دورانی) و سیم‌پیچ بزرگ، به‌طور مستقیم ( Direct Drive )، نیرو را به شفت دیگ لباسشویی وارد می‌کند. لرزش و صدای این موتورها به حداقل رسیده و از قدرت بالایی نیز بر‌خوردار می‌باشند همین موضوع باعث شده که با استقبال زیادی مواجه شوند و رضایت بالای مشتریان را به همراه داشته باشند. لباسشویی بدون تسمه (دایرکت درایو) یا گیربکسی با تکنولوژی تازه‌ی موتورهای هوشمند BLDC و با حذف تسمه به یکی ازکم‌صداترین و کم‌لرزش‌ترین ماشین لباسشویی‌های موجود در بازار تبدیل شده ‌است.در این موتورها حرکت رفت و برگشت آرمیچر بدون تسمه و با کمک کلیدهای الکترونیکی انجام می‌شود و به این ترتیب قابلیت اطمینان موتور افزایش پیدا می‌کند. البته ممکن است با شنیدن نام گیربکسی، نگران روغن‌کاری چرخ‌دنده و مسائلی از این قبیل شوید اما باید بدانید که این عنوان به یک غلط مصطلح در بازار لباسشویی تبدیل شده است. چراکه ماشین لباسشویی بدون تسمه به‌هیچ وجه گیربکسی نیست و چرخ‌دنده‌ای در آن وجود ندارد.

از معایبی که برای این نوع از موتور ماشین لباسشویی می توان ذکر کرد این است که در صورت نیاز به تعمیر، هزینه بیشتری نسبت به موتورهای تسمه‌ای نیاز است ولی به دلیل حذف رایج‌ترین نقاط خرابی در موتورها مانند تسمه و سیستم انتقال قدرت، نیاز به تعمیرات در موتور های دایرکت درایو کاهش یافته و به همین دلیل نسبت به موتورهای معمولی صرفه اقتصادی بیشتری دارند.

موتور آسنکرون (Asynchronous Motor)

موتور‌های آسنکرون با جریان متناوب کار می‌کند و در آنها از محافظ‌های حرارتی جهت جلوگیری از سوختن و نیم سوز شدن استفاده می‌شود. برای استارت این نوع از موتور‌ها نیاز به خازن است. این ماشین لباسشویی‌ها دارای دور تند و کند می‌باشند و در دور تند امکان خشک کردن لباس‌ها وجود خواهد داشت.

موتور یونیورسال (Universal Motor)

موتورهای یونیورسال نیز به نوعی جزو موتورهای تسمه ای هستند با این تفاوت که از یک تاکوژنراتور برای کنترل از راه دور در این موتور‌ها استفاده می‌گردد. موتور یونیورسال از یک برد الکترونیکی تشکیل شده‌ است. قیمت این موتور‌ها نسبت به موتور‌های تسمه‌ای معمولی بالا‌تر بوده و در صورتی که دچار خرابی و مشکل شوند تعمیر آن‌ها با هزینه بیشتری انجام خوهد شد. البته نسبت به ماشین لباسشویی‌های دایرکت درایو قیمت و هزینه تعمیر بسیار کمتری دارند. موتورهای یونیورسال دارای جاروبک هستند و در آن‌ها به دلیل نیاز به جاروبک یا کموتاتور مکانیکی، قابلیت اطمینان موتور تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. همچنین اصطکاک تسمه یا جاروبک و امکان ایجاد جرقه باعث مشکلات فنی و کاهش عمر موتور می‌شود. مشکلی که در موتورهای اینورتر با حذف تسمه حل شده است. از معایب این موتورها می‌توان به صدا و لرزش زیاد، اتلاف انرژی و زمان و طول عمر کمتر اشاره کرد.

در این مطلب با انواع موتور ماشین لباسشویی، ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شدیم حال شما اطلاعاتی در مورد انواع موتور ماشین لباسشویی، از ابتدایی‌ترین موتور که صدا و لرزش زیادی داشت تا جدیدترین موتور‌ها که لرزش و صدا در آن‌ها به حداقل رسیده، دارید و از مزایا و معایب آن‌ها آگاهید و میتوانید با آرامش خاطر بیشتری خرید خود را انجام دهید.

کالای خونه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.