معرفی فناوری کیو ال ای دی QLED در تلویزیون؛ تفاوت با OLED و LED

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کاربرد رسانه های بصری، نیاز به داشتن یک تلویزیون با کیفیت جزء اولویت هاست. تلویزیون سالیان سال است که یکی از مهم‌ترین کالاهای مصرفی منازل محسوب می‌شود و در محیط خانواده به علت تنوع در موارد استفاده از تلویزیون و رده های مختلف سنی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از این رو مشتریان به دنبال تلویزیونی هستند که تصاویری واضح و روشن را به نمایش بگذارد.

تلویزیونهای QLED از لحاظ خلوص رنگ و کیفیت زبانزد خاص و عام هستند. این تلویزیون‌ها تقریبا تمامی طیف رنگی را به تصویر می‌کشند. دراین مقاله سعی داریم تا توصیف کاملی از تلویزیون‌های QLED ارائه دهیم.

تلویزیون QLED دقیقا چیست؟

QLED مخفف کلمه‌ی Quantum Dot LED است و مبتنی بر فناوری نقطه کوانتومی است. در این تلویزیونها با به کارگیری از فناوری جدید نقطه کوانتومی، مشکلاتی که صفحه نمایش های LED و OLED در دستیابی به کنتراست عمیق و رنگ هایی شفاف داشتند را برطرف نموده است. افزایش روشنایی و بهبود کیفیت کلی تصویر از ویژگی های صفحه نمایش مبتنی بر فناوری نقطه کوانتومی محسوب می‌شود. روشنایی عامل مهمی در نمایشگر تلویزیون‌ها است. چرا که بر دیگر فاکتور های مهم صفحه نمایش در شکل گیری تصاویر تاثیر زیادی خواهد داشت.

در تلویزیون‌های QLED یک لایه از نقاط کوانتومی، در مقابل یک نور پس زمینه LED قرار گرفته است. این نقاط کوانتومی در واقع ذرات کوچکی از مواد نیمه هادی در ابعاد نانو متری هستند. هنگامی که نور LED بر روی لایه نقاط کوانتومی می‌تابد، نقطه ها روشن می‌شوند و سپس هر ذره رنگ خاصی را منتشر می‌کند. در حقیقت اندازه ذره، طول موج نوری را که ساطع می‌کند مشخص می‌کند. همین تفاوت در طول موج ها موجب تولید رنگ هایی بی شمار می‌شود. به عنوان مثال در رنگ آبی طیفی از رنگ های آبی روشن و تیره وجود دارد که با وجود این فناوری در QLED ها تفاوت های رنگی کاملا محسوس خواهد بود‌. وجود نقاط کوانتومی باعث می‌شود تا این تلویزیونها از کنتراست بالایی برخوردار باشند. همین نو آوری ها، صنعت تولید صفحه نمایش ها را به بلوغ رسانده و لذت تماشای فیلم هایی شفاف و طبیعی را به تماشاگران هدیه می‌دهد.

بررسی علمی ساختار QLED

ساختار تلویزیون‌های QLED به این شکل است که یک لایه از نقاط کوانتومی مواد نیمه رسانای فوق العاده ظریف در ابعاد نانو بین یک نور پس زمینه (Back light) و یک LCD قرار گرفته است. با تابش نور، نقاط کوانتومی ذرات حامل انرژی را که فوتون نام دارند (یک کوانتوم انرژی یک فوتون نام دارد) دریافت می‌کنند و بسته به اندازه ی هر ذره، سهم نور دریافتی متفاوتی خواهند داشت. در نتیجه ذرات نور هایی با طول موج مختلف گسیل می‌کنند. این طول موج ها تناژ بندی رنگ ها را مشخص کرده و رنگین کمانی از رنگ هارا ایجاد می‌کند. هرچه اندازه ی ذرات بزرگتر باشد رنگ قرمز آنها بیشتر و هرچه اندازه ذرات کوچکتر، رنگ آبی آنها بیشتر است. به همین علت است که در تلویزیونهای QLED تصاویر روشن‌تر و خروجی رنگ ها کاملتر است.

 

تفاوت QLED با LED و OLED در چیست؟

در تلویزیون‌های LED نور پس زمینه ی سفید (White Backlight) با عبور از فیلتر های کوچکی که نور سفید را به قرمز، آبی و سبز تبدیل می‌کند، تصاویر را شکل می‌دهد. از معایب این چراغ های LED این است که نور سفید را کمی زردتر ساطع می‌کنند و این بدان معنی است که رنگ ها ممکن است کمی تیره‌تر به نظر برسند. بنابراین رنگ های سیاه، خاکستری دیده می‌شوند و رنگ های سفید هم تا حد ممکن روشن نیستند.

تلویزیونهای OLED هم از فناوری خاص خود برای روشن کردن پنل استفاده می‌کنند. در این تلویزیونها دیود های ارگانیک ساطع کننده ی نور تامین نور پیکسل ها را بر عهده دارند و از تکنولوژی نور پس زمینه استفاده نمی‌کنند. هر پیکسلی که روی صفحه مشاهده می‌شود به خودی خود منبع نور است و به صورت مستقل روشن و خاموش می‌شود. رنگ ها نیز توسط خود پیکسل ها تولید می‌شوند‌. در واقع در این تکنولوژی پیکسل ها در تولید تصاویر نقش آفرینی می‌کنند.

از ضعف های سیستم های OLED این است که پیکسل ها به تصاویر ثابت مثل لوگوی یک شبکه، حساسیت نشان داده و آنرا ذخیره می‌کند، اینجاست که با پدیده ی Burn in روبرو می‌شویم و این یک نقص دائمی صفحه نمایش های OLED می‌باشد.

نکته‌ی دیگر در مورد OLED ها این است که نمی‌توانند با روشنایی طبیعی رقابت کنند. چرا که صفحه نمایش های OLED در محیط های پر نور نمی‌توانند ‌به حد کافی نور تولید کنند و درنتیجه کنتراست تصاویر این تلویزیون‌ها در محیط های پرنور کم می‌شود.

به طور کلی مزیت تلویزیونهای QLED نسبت به LED ها و OLED ها در کیفیت و شفافیت تصویر است. QLED ها دامنه ی رنگی وسیع تر و روشنایی بیشتری را نسبت به ۲ پنل دیگر نمایش می‌دهند و مشکلاتی را که تلویزیونهای LED و OLED با آنها مواجه بودند، در QLED ها برطرف شد. علت برتر بودن تلوزیونهای QLED ناشی از طراحی ایده آل و ساختار مطابق با فناوری های نوین می‌باشد که بی شک انتخابی هوشمندانه برای خریداران است.

­

خریدی مطمئن با کالای خونه

ما در کالای خونه در تلاشیم با عرضه‌ی به روزترین تلویزیون‌های QLED از برند های گوناگون، در سایزهای مختلف و با امکانات عالی در خرید این تلویزیون‌های نوین همراه شما باشیم.

تلویزیون هوشمند SSD-65SA850u از برند اسنوا و تلویزیون هوشمند 65C635 از برند تی سی ال از نمونه های پرفروش تلویزیون‌های QLED ایرانی هستند. که می‌توانید مشخصات آن‌ها در سایت کالای‌خونه مشاهده کرده و اقدام به خرید نمایید.

مشاهده تلویزیون‌های QLED
حمیده
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.