فناوری HDR در تلویزیون و صفحه نمایش و تفاوت آن با HDR در دوربین‌

HDR چیست؟ فناوری HDR در تلویزیون چه تفاوتی با HDR در گوشی همراه دارد؟ آیا HDR در تلویزیون اسنوا و ایکس ویژن به همان کیفیتی است که تلویزیون‌های الجی دارند؟ در این مطلب به همه سوالات شما در خصوص این فناوری پاسخ خواهیم داد. با کالای خونه تا انتهای مطلب همراه باشید.

HDR به چه معنی است؟

HDR مخفف کلمه High Dynamic Range است و به تکنیکی اطلاق می‌شود که در هر دو صحنه روشن و بسیار تاریک، جزئیات را نشان می‌دهد. هرچقدر محدوده دینامیکی نمایشگرها بیشتر باشد، مسلما کیفیت نمایش تصاویر و ویدئوها هم در آن بیشتر خواهد بود و تصویر خروجی طبیعی‌تر، واقعی‌تر و جذاب‌تر نمایش داده می‌شود.

فناوری HDR تلویزیون چیست؟

فناوری HDR دامنه دینامیکی تصاویر را برای وضوح و ارائه جزئیات بیشتر بالا می برد و محتوای تصویری را ارتقا و بهبود می‌بخشد. اگر یک تلویزیون با قابلیت HDR داشته باشید، وسعت رنگ بسیار بیشتر و گسترده‌تری در اختیار دارید. دلیل آن هم این است که تعداد رنگ‌هایی که در تلویزیون HDR تولید می‌شود نسبت به تلویزیون معمولی بسیار بیشتر است. HDR نسخه‌ی جدید و آپدیت شده‌ی SDR می‌باشد که در واقع طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را به نسبت SDR پوشش و نمایش می‌دهد. این تعداد رنگ‌های بیشتر و جذاب‌تر به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصاویر را با دقت و کیفیت بیشتری تماشا کنید.

فناوری HDR در دو تلویزیون با مشخصات یکسان، می‌‎تواند کیفیتی متفاوت داشته باشد، بنابراین صرفا دارا بودن فناوری HDR بدون در نظر کیفیت آن، نمی‌تواند معیار مناسبی برای خرید باشد. با توجه به این موضوع بهترین کار برای خرید یک تلویزیون با قابلیت HDR این است که ابتدا تلویزیون‌های مورد نظر را با توجه به مشخصات فنی و در مرحله بعد به صورت تجربی مقایسه کنید تا متوجه شوید کدام یک کیفیت بهتری دارد. این نکته را نیز فراموش نکنید که هرچقدر قابلیت HDR تلویزیون به کار گرفته شده حرفه‌ای‌تر باشد، (مثل فرمتهای ارتقا یافته‌ی HDR10+ ,HDR10) باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت کنید.

یک نمایشگر HDR دارای سه برتری بر یک نمایشگر با دامنه دینامیک استاندارد (SDR) است:

  • روشنایی بیشتر
  • جزئیات بیشتر
  • دامنه رنگی وسیع‌تر

روشنایی بیشتر

اولین ویژگی فناوری HDR تلویزیون، افزایش روشنایی و کنتراست آن است. کنتراست، نسبت بین روشن‌ترین نقطه با تاریک‌ترین نقطه‌ای است که یک تلویزیون می‌تواند نشان دهد و همین مسئله روی کیفیت تلویزیون تأثیر بسیار زیادی دارد. کنتراست معمولاً به‌صورت عددی نمایش داده می‌شود. مثلاً وقتی می‌گویند کنتراست 1:3000 است، به این معنی است که در یک منطقه نمایشگر، یک منطقه روشن 3000 بار از تاریک‌ترین منطقه آن روشن‌تر است.

هنگامی که به یک محتوای HDR را بر روی یک نمایشگر HDR تماشا می‌کنید و آن را با یک محتوای SDR بر روی نمایشگر SDR مقایسه می‌کنید، متوجه یک تفاوت می‌‌شوید که در نمایشگر HDR نقاط روشن تصویر روشن‌تر هستند. این موضوع برای نقاط تاریک و در سایه نیز وجود دارد؛ به طور کلی HDR با نمایش روشن‌تر نقاط سفید و نمایش تیره‌تر نقاط مشکی کنتراست و عمق بیشتری در تصاویر ایجاد می‌کند. این موضوع  موجب دیدن جزئیات بیشتری در تصویر می‌شود. باید توجه داشت که افزایش روشنایی در نمایشگر SDR نتیجه‌ای مشابه HDR را ایجاد نمی‌کند و افزایش روشنایی در این نوع نمایشگرها تنها باعث بی‌روح شدن رنگ‌ها می‌شود و در سطح جزئیات تغییری ایجاد نمی‌شود.

جزئیات بیشتر

ویژگی دیگر در فناوری HDR تلویزیون، این است که می‌توانید جزئیات بیشتری را در اختیار داشته باشید. دلیل این جزئیات بیشتر در این نوع فناوری، این است که شما به رنگ‌های بسیار بیشتری دسترسی دارید و می‌توانید جزئیات را با دقت رنگی بیشتری نسبت به فناوری‌های قدیمی مشاهده کنید.

دامنه رنگی وسیع‌تر

چشم‌های انسان قادر است مقدار مشخصی از دامنه رنگ‌ها را ببیند. در نمایشگر‌های قدیمی، تعداد رنگ و در نتیجه دامنه رنگ‌ها بسیار کمتر از دامنه رنگی چشم انسان بود ولی در نمایشگرهایی با فناوری HDR این دامنه رنگی افزایش یافته است. این ویژگی باعث می‌شود تصاویر طبیعی‌تر نمایش داده شوند. دامنه رنگی وسیع‌تر به معنای رنگ‌های اشباع شده نیست. افزایش اشباع رنگ تنها میزان هر رنگ را افزایش می‌دهد و نه تعداد رنگ‌ها را. دامنه رنگی وسیع‌تر به شما امکان دیدن انواع متفاوت از یک رنگ را می‌دهد، که این کار با افزایش اشباع آن امکان‌پذیر نیست.

تفاوت HDR در تلویزیون و دوربین

در برنامه دوربین گوشی هوشمند همه ما ویژگی HDR وجود دارد، تقریبا همه گوشی‌های امروزی این قابلیت را دارا هستند و بسیاری از آن‌ها HDR را خودکار به صورت فعال دارند. این ویژگی HDR در واقع نام دیگری برای تکنولوژی tone mapping است. کار این تکنولوژی ساختن تصویری است که دارای جزئیات زیاد در روشن‌ترین و تاریک‌ترین قسمت آن باشد. این کار را با ثبت چندین تصویر با نوردهی‌های متفاوت و ترکیب آن‌ها با هم و یا پردازش یک تصویر با کیفیت بالا و انجام تنظیمات مختلف بر سایه‌ها و قسمت‌های روشن انجام می‌دهد. دقت کنید که هیچ‌کدام از این‌ها HDR نیستند. حتی با اینکه این تصاویر دارای جزئیات بیشتری در قسمت‌های تاریک و روشن هستند اما تمامی این موارد به صورت مصنوعی به‌وجود آمده‌اند. دلیل این اتفاقات این است که بسیاری از ما نمایشگری نداریم که محتوای HDR را نمایش دهد بنابراین باید این محتوا را تا دامنه دینامیک نمایشگر فعلی فشرده کنیم تا در دامنه دینامیک محدود نمایشگرهای خود جای گیرد. و به این دلیل که تصویر مورد نظر در حقیقت HDR نیست اما همچنان جزئیات مورد نظر را دارد.

در خصوص دوربین‌های عکاسی هم این نکته صدق می‌کند با این تفاوت که این فرایند در آن، با کیفیت به مراتب بهتری نسبت به موبایل انجام می‌شود.

از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید، کمال تشکر را داریم‌. تلویزیون‌های DLE-50M6000EUM ،SSD-75Sk15100U و 50P615 از نمونه‌های مجهز به فناوری HDR هستند. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت کالای خونه تنوع وسیعی از تلویزیون‌ها را مشاهده کنید.

کالای خونه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.