منظور از یخچال نوفراست و دی‌فراست چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند؟

یخچال‌های NoFrost (بدون برفک) و یخچال‌های DeFrost (با برفک) دو نوع از یخچال‌های متداول‌اند. البته همان یخچال‌های بدون برفک نیز، برفک می‌زنند اما در خارج از محفظه درونی یخچال این عمل رخ می‌دهد و در مقابل چشم افراد نیست.

در واقع تقسیم‌بندی یخچال بر مبنای سیستم خنک‌کنندگی است. آنچه که روشن است، یخچال‌های نوفراست، محبوب‌تر اما گران‌تر از یخچال‌های دی‌فراست است. در ادامه ابتدا به مفهوم برفک پرداخته، سپس به جزییات هر دو نوع یخچال می‌پردازیم. با کالای خونه تا پایان این مقاله همراه باشید.

معنی برفک یخچال چیست؟

وقتی هوای درون یخچال، مرطوب شود، برفک شکل می‌گیرد. در واقع این رطوبت یخچال در تماس با سرما قرار گرفته و کم کم میعان شده و قطرات آن روی سطوح یخچال جمع می‌شود و با از بین رفتن گرما به برفک تبدیل می‌شود.

این وضعیت ساخت برفک، یک وضعیت معمولی و روتین در فرایند خنک‌سازی محصولات تلقی می‌شود، اما آنچه که مشکل آفرین است، ماندن برفک بر روی سیستم خنک کننده‌ی یخچال است که اشکالاتی را برای سیستم خنک کننده به وجود می‌آورد.

برفک تولید شده در یخچال باعث می‌شود برودت تولید شده توسط موتور یخچال به اطراف نرسیده و در نتیجه یخچال و فریزر عملکرد خوبی نداشته باشد.

frost

آشنایی با یخچال‌های بی‌برفک (NoFrost)

یخچال‌های نوفراست، یخچال‌هایی‌اند که برفک بخصوصی در آنها دیده نمی‌شود و به همین دلیل در مقایسه با یخچال‌های دی‌فراست گران‌تر هستند. اکثر یخچال فریزرهای مدرن و همچنین تمامی یخچال‌های ساید‌بای‌ساید از نوع نوفراست هستند.

کانال سردکننده در این نوع یخچال‌ها در بیرون از آن قرار دارد و هوای درون یخچال به وسیله یک فن به سمت کانال سرد کننده هدایت گردیده و پس از سرد شدن مجدداً به درون یخچال بازمی‌گردد.

در یخچال‌های بدون برفک نوفراست، دیگر خبری از صفحه خنک‌کننده تریزون نیست. به جای آن لوله‌های خنک کننده اپراتور (پنل خنک‌کننده) در عقب صفحه انتهایی یخچال فریزر نصب شده‌است. سرمای تولید شده، توسط فن به داخل کابین یخچال وارد می‌شود. در این مدل از یخچال‌ها نیز رطوبت درون یخچال روی لوله‌های اپراتور می‌نشیند و یخ می‌زند. اما در کنار آنها یک المنت نصب شده‌است. با صادر شدن دستور ذوب برفک از برد الکترونیکی، این المنت هر چند ساعت یک بار روشن شده و برفک‌ها را آب می‌کند. این آب نیز از مسیر تخلیه به کاسه روی موتور یخچال هدایت می‌شود.

اگر مقدار برفک تشکیل شده روی اپراتور زیاد باشد، سرمای کافی درون یخچال فریزر تولید نمی‌شود. علت آن می تواند خرابی لاستیک درب یخچال، خرابی سنسور دی‌فراست، خرابی ترموفیور و یا برد الکترونیکی باشد.

logo nofrost

آشنایی با یخچال‌های با برفک (DeFrost)

در یخچال هایی که برفک می زند و در اصطلاح عمل دی‌فراست یا برفک‌زدایی انجام نمی‌گیرد می‌گویند یخچال با برفک است. در یخچال‌های دی‌فراست، برخلاف یخچال‌های نوفراست، برفک در داخل محفظه درونی یخچال تولید شده و به‌خوبی قابل دیدن است. در یخچال‌های دی‌فراست، صفحه خنک‌کننده تریزون درون یخچال قرار گرفته است که با خنک شدن آن کابین داخل یخچال سرد می‌شود. در صورت برفک زدن این یخچال‌ها، اگر از محل نصب مناسب یخچال و همچنین سالم بودن لاستیک درب آن مطمئن هستید، علت آن می‌تواند نقص در ترموستات یخچال باشد. زیرا در صورت کار نکردن ترموستات، موتور یخچال بطور مداوم کار می‌کند و سرمای بیش از حد تولید می‌شود. سرمای بیشتر به معنای کم شدن ظرفیت هوا، برای نگه داشتن رطوبت و در نتیجه برفک زدن بیشتر است.

در یخچال‌های دی‌فراست عمل برفک‌زدایی به دو صورت انجام می شود:

1-دی‌فراست دستی:

در مدل دی‌فراست دستی، عملیات برفک‌زدایی بر عهده کاربر یخچال است که پیش از آن باید مواد غذایی را از داخل یخچال تخلیه کند و پریز برق را بکشد و چند ساعت منتظر شود تا برفک یخچال آب شود. این یخچال‌ها به‌خاطر زمانی که باید برای آب کردن برفک صرف کرد و همچنین احتمال فاسد شدن بعضی از مواد غذایی چون چند ساعت باید بیرون از یخچال نگهداری شوند طرفداران زیادی ندارند.

2-دی‌فراست اتوماتیک:

سیستم یخچال دی‌فراست اتوماتیک به این صورت است که هر چند ماه یک بار با فشار دادن دکمه دی‌فراست، بدون نیاز به خارج کردن مواد غذایی، موتور یخچال به صورت اتوماتیک خاموش شده و المنت طراحی شده برفک‌ها را آب کرده به مخزنی که در بالای موتور تعبیه شده وارد می‌شود، که با حرارت موتور تبخیر می‌گردد.

تفاوت عملکرد یخچال‌های نوفراست (بدون برفک)

اصلی‌ترین تفاوت یخچال‌های نوفراست و دی‌فراست، در واقع سیستمی است که با استفاده از المنت، برفک‌ها را آب کرده و اجازه نمی‌دهد که ایجاد برفک، اختلالی در سیستم خنک‌کنندگی دستگاه ایجاد کند. این سیستم در یخچال‌ جدید اجرا شده و بنابراین مانند قدیم نیازی نیست هر چند وقت یک بار، یخچال را از برق بکشید و برای جدا کردن برفک‌ها با دست انرژی بگذارید و بنابراین سرمای درون یخچال از بین نمی‌رود و نیازی نیست برای سرد کردن مجدد فضای درون یخچال به موتور یخچال فشار اضافی وارد شود.

the mechanism of nofrost refrigerators

مقاله‌ی ما به پایان رسید امیدواریم اطلاعات کافی‌ در مورد سیستم کارکرد یخچال دی‌فراست و نوفراست را به‌دست آورده باشید. با تشکر از همراهی شما با کالای خونه.

عسکری
دیدگاه کاربران
بدون دیدگاه
  • ناصر رهبر 17 مرداد 1402 / 04:15

    سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.