معرفی انواع موتورهای یخچال و مقایسه کمپرسورهای اینورتر و معمولی

کمپرسور یخچال را باید قلب یخچال به حساب آورد. بهترین موتور یخچال کدام است؟ این پرسش یکی از متداول‌ترین پرسش‌ها در مورد کمپرسور یخچال‌ است. همانطور که می‌دانید، موتور یخچال، انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله به بررسی بهترین برند‌ها و مقایسه تمام مدل‌های موتور یخچال میپردازیم تا بتوانید با آگاهی کامل به سراغ خرید یخچال با موتور مناسب بروید.

موتور یا کمپرسور یخچال چیست؟

کمپرسور یخچال قطعا به‌ عنوان اصلی‌ترین قطعه به‌ کار رفته در یخچال، شناخته می‌شود. وظیفه کمپرسور یخچال پمپاژ گاز مبرد (گازی که برای تولید سرما مورد استفاده قرار می‌گیرد و از گازهای فریونی است) در یخچال است. گاز مبرد با تبخیر و تقطیر به ترتیب حرارت را از داخل یخچال گرفته و به بیرون آن منتقل می‌کند، که به این ترتیب باعث کاهش دمای یخچال می‌گردد. کمپرسور امر گردش و فشرده‌کردن این گاز را در اواپراتور به عهده دارد. در ساختمان این کمپرسورها از یک سیلندر و پیستون برای فشرده سازی استفاده شده است. یک موتور الکتریکی جریان برق را به حرکت دوران تبدیل می‌کند، که این حرکت در ادامه توسط میل‌لنگ به حرکت خطی پیستون در داخل سیلندر منجر می‌شود.

البته نمی‌توان از این ترکیب به‌عنوان ترکیب ثابت موتور یخچال یاد کرد. اگرچه شکل ظاهری تمام کمپرسورهای یخچال اغلب یکسان است، اما این موتورها دارای وجه تمایزهایی با یکدیگر هستند که انواع مختلف موتور یخچال را شکل می‌دهند. در ادامه به بررسی انواع متفاوت موتور یخچال میپردازیم.

موتور پیستونی یخچال

در موتورهای پیستونی (Piston refrigerator compressors) یک‌سری حرکت رفت و برگشتی برای فشرده کردن گاز توسط پیستون انجام می‌شود. ظرفیت این کمپرسور 100 اسب بخار است. از ویژگی‌های منفی این کمپرسور‌ها می‌توان به ایجاد سروصدا و حرارت نسبتاً زیاد اشاره کرد که باعث می‌شود این موتور در صدر بهترین موتورها قرار نگیرد.

کمپرسور دورانی یا روتاری یخچال

کمپرسورهای دورانی (Screw refrigeration compressors) با نام روتای نیز شناخته می‌شوند. این نوع کمپرسورها عمل فشرده‌سازی گاز مبرد را با گردش 360 درجه‌ای تیغه‌ها انجام می‌دهند.

این کمپرسور‌ها نسبت به نمونه پیستونی سروصدا و حرارت کمتری تولید می‌کنند، همچنین با مصرف بهینه‌تر انرژی گزینه مناسب‌تری نسبت به نمونه پیستونی است. راندمان این نوع کمپرسورها نیز نسبت به مدل پیستونی آن بیشتر است اما کمپرسور پیستونی سرمایش بیشتری دارد. به همین علت است که موتور یخچال مناسب در مناطق گرمسیری و جنوب کشور، مدل پیستونی است اما موتور روتاری در شمال ایران از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

کمپرسور اسکرول یا مارپیچی یخچال

کمپرسورهای مارپیچی (Scroll refrigeration compressors) بر اساس قطعات مختلفی به شکل ثابت و متحرک عمل می‌کنند. این کمپرسورها راندمان بالایی دارند و عمل فشرده سازی گاز را بدون نشتی انجام می‌دهند.

از دیگر انواع موتور یخچال می توان به توربو کمپرسور، محوری و گوشواره‌ای اشاره کرد، اما اگر بخواهیم تمام موتورهای یخچال را در دو دسته کلی جای دهیم؛ می‌توانیم آن‌ها را به دو دسته معمولی و اینورتر تقسیم کنیم.

کمپرسور‌های اینورتر (Inverter)

در کمپرسورهای اینورتر، سرعت دوران قابل تنظیم است، یعنی زمانی که هوا گرم باشد و دمای محیط یخچال بالا باشد، کمپرسور اینورتر با شتاب بیشتری دوران می کند، اما در روزهای سرد و در حالتی که دمای یخچال پایین باشد، سرعت کمپرسور کاهش می‌یابد. در کمپرسورهای قدیمی ترموستات دستور قطع جریان کمپرسور را داده و باعث خاموش شدن آن می‌شد. سپس پس از بالا رفت مجدد دما، کمپرسور با تمام ظرفیت خود شروع به کار می‌کرد. در کمپرسورهای اینورتر اما به جای قطع جریان و خاموشی کامل کمپرسور، سرعت کمپرسور کاهش می‌یابد تا با ظرفیت کمتر باعث ثبات دمای یخچال شود. از این نوع کمپرسور در ساخت یخچال‌های مدرن امروزی مثل سایدبای‌سایدها استفاده می شود. مهم ترین دلیل استفاده از کمپرسورهای اینورتر در یخچال‌های امروزی، کاهش میزان مصرف انرژی است.

موتورهای معمولی

موتورهای معمولی آن دسته از موتورهای مشکی بزرگ هستند که در اغلب یخچال‌ها به کار می‌روند و اکثر موتورهایی که در بخش‌های قبل به آن‌ها اشاره شد در این دسته قرار می‌گیرند. قیمت موتور یخچال معمولی نیز بسته به برند و کیفیت آن متفاوت است.

 

کالای خونه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.