فن انتقال حرارت (فر کانوکشن): فناوری پخت سریع، انرژی کم

CONVECTION

فن انتقال حرارت چه تاثیری در پخت غذا دارد؟ قطعا شما عزیزان در موقع خرید فر، چه برقی و چه برقی گازی، یکی از کلمات و ویژگی‌هایی که شنیده‌اید، فن انتقال حرارت یا فر کانوکشن است. حال سوال اینجاست که این فن تاثیری در سرعت پخت غذا دارد؟ در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت. با کالای خونه تا پایان این مقاله همراه باشید.

چرا فر کانوکشن (Convection Fan) بخریم؟

در فر کانوکشن، جریان هوای گرم توسط فن در اطراف غذا به صورت پیوسته پخش می‌شود.

کانوکشن اصولا یک فن است که این نوع تکنولوژی توانایی‌های بیشتری نسبت به فر‌های معمولی برای پخت و پز فراهم می‌کند. کانوکشن در واقع پروانه‌ای است که در انتهای فر نصب شده و مهم‌ترین وظیفه آن یکنواخت‌کردن دمای درون فر برقی هنگام پخت می‌باشد. این قابلیت با انتقال یکنواخت گرما به مواد غذایی باعث می‌شود تا غذا زودتر پخته شود.

در فر‌های معمولی، انتقال حرارت فقط از راه دیواره‌ها انجام می‌شود و به همین دلیل دما در نقاط مختلف آن متفاوت است. فناوری فر کانوکشن باعث می‌شود که حرارت سریع‌تر در تمام فضای فر بالا رفته و یکنواخت شود و به صورت یکسان در تمام نقاط فر به گردش در بیاید. به دلیل چرخش هوا در این روش، پخت مواد غذایی یکسان صورت می‌گیرد و حرارت کمتری هم نیاز است و البته همه نقاط به خوبی پخته می‌شود.

یکی دیگر از مزایای فرکانوکشن این است که این سیستم باعث کم شدن رطوبت داخل فر می‌شود و به این ترتیب روی غذاها ترد و برشته می‌شود و داخل آن نرم و لذیذ و آبدار باقی می‌ماند. با استفاده از این مزیت می‌توانید غذاهایی متنوع و همچنین کیک را با بهترین کیفیت ممکن بپزید. قابلیت کانوکشن در هنگام پختن کیک باعث مغز‌پخت شدن آن می‌گردد، بدون اینکه دیواره‌های کیک، خشک و یا برشته و بی‌مزه شود.

Convection fan technology

فر معمولی با فر کانوکشن‌دار به‌ظاهر تفاوت چندانی ندارند. ولی با نگاهی عمیق‌تر می‌توان متوجه تفاوت‌های این دو شد. فر‌های معمولی دارای دو المنت گرمایی است که هوای داخل فر را گرم می‌کنند تا غذا بپزد. از المنت زیرین برای پخت غذا و کیک و از المنت گرمایی بالای فر برای گریل کردن استفاده می‌شود. به همین دلیل در فر‌های معمولی هرچه ظرف غذا به المنت گرمایی نزدیک‌تر باشد، سریع‌تر پخته و گاهی نیز روی آن خشک و وسط غذا خام می‌ماند.

در فر‌های معمولی، رطوبت توان خروج از دستگاه را ندارد، بنابراین هوای فر مرطوب شده و برشته شدن اغلب زمان زیادی می‌برد یا به خوبی انجام نمی‌شود. اما در فر کانوکشن، فن با حفظ رطوبت کافی، سطح مواد غذایی را در زمان کمتری کاملاً برشته می‌کند. فر‌های دارای قابلیت کانوکشن، در مقایسه با قیمت فر‌های معمولی و عادی، گران‌تر هستند اما از آن جا که در فر با قابلیت فن کانوکشن، مواد غذایی سریع‌تر و با دمای پایین‌تری آماده می‌شوند‌، در نتیجه انرژی کمتری نسبت به فرهای معمولی مصرف می‌کنند و مصرف برق را پایین آورده و به لحاظ اقتصادی در دراز مدت به سود خریدار خواهد بود.

Continuous convection

چرا وجود فن کانوکشن در فر الزامی است؟

  1. نبود کانوکشن در فر باعث می‌شود که مدت زمان روشن بودن دستگاه بیشتر بوده و عمر دستگاه کاهش خواهد یافت.
  2. غذا در فر‌ با قابلیت فن کانوکشن نسبت به فر‌های معمولی و قدیمی سریع‌تر آماده می‌شود، آن‌ها پخت و پز را حدود 23 درصد سرعت می‌بخشند.
  3. حفظ رطوبت کافی و تازه بودن در فر‌های کانوکشن.
  4. جلوگیری از سوختگی غذا در فر‌های کانوکشن.

Oven equipped with convection fan

در اینجا مقاله ما به پایان می‌رسد امیدواریم از این مطلب حداکثر بهره را برده‌ باشید و اطلاعات کافی در مورد فن انتقال حرارت به‌دست آورده باشید، کالای خونه قدردان همراهی شماست. قطعا با خرید اجاق گازی که مجهز به فن کانوکشن باشد، نسبت به اجاق گاز معمولی آشپزی حرفه‌ای‌تری را تجربه خواهید کرد. اجاق گازهای SGC5-7111 ،DGC5-2111N و SGC5-6121N به فن کانوکشن مجهز هستند. با بازدید از وب‌سایت کالای خونه می‌توانید اجاق گازهای متنوعی را مشاهده و مقایسه نمائید.

کلیدواژه : راهنمای خرید فر
عسکری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.