معرفی استانداردهای صوتی DTS و Dolby Digital در تلویزیون

بعد از تصویر، مهم‌ترین معیار در خرید تلویزیون کیفیت صدای آن است. در این مقاله انواع سیستم‌های صوتی بکار رفته در تلویزیون را به شما معرفی خواهیم کرد تا شما را به تجربه‌ی خریدی مطمئن اندکی نزدیک‌تر کنیم. با ما همراه باشید.

نکته‌ای که ابتدا باید به آن اشاره کرد مفهومی به‌نام صدای فراگیر است. صدای فراگیر یا Surround Sound یعنی روش افزایش عمق صدا با کمک چنل‌های مختلف صوتی. البته تاریخچه اولیه این روش به سینما برمی‌گردد. در حال حاضر فرمت‌های صدای فراگیر فراوان است اما دوتا از مطرح‌ترین‌های آن، Dolby digital و DTS می‌باشد که به شرح مختصری از آنها می‌پردازیم.

Dolby digital

شرکت دالبی توسط ری میلتون ‌دالبی (Ray Milton Dolby) در انگلیس بوجود آمد و خیلی زود خود را در عرصه صدا مطرح کرد. صدای بی‌نظیر و فراگیر دالبی یک تکنولوژی پخش فشرده صدا می‌باشد که قابلیت جداسازی بالای 7.1 کانال صوتی را دارا است. این تکنولوژی یک صدای فراگیر را برای فیلم‌های سینمایی بوجود می‌آورد. صدایی که به صورت چند‌بعدی پخش خواهد شد.

صدای Dolby Digital جدیدتر و کیفیت آن بهتر است. صدای Dolby Digital یک صدای اتلافی است، به این ترتیب که صوت مورد نظر در استودیو کدگذاری شده تا بتوان آن را بر روی یک دیسک گنجاند. از این فناوری برای فعال کردن صدای فراگیر در اکثر کنسول‌ها مثل پلی‌استیشن و ایکس‌باکس استفاده می‌شود. Dolby Digital قادر به پخش صدای چند‌کاناله است که به ارائه جذاب یک تجربه صوتی سینمایی به کاربران کمک فراوانی می‌کند. این تکنولوژی محتویات را فشرده کرده و در نتیجه در میزان مصرف حافظه دیسک صرفه جویی می‌کند.

DTS

DTS مخفف شده Digital Theater Systems است. یک شرکت آمریکایی است که در سال 1993 تاسیس شد و فناوری‌های صوتی چند کاناله را برای فیلم و ویدئوها تولید می‌کند.

DTC یک فناوری تولید صدا بر اساس اشیاء است، این تکنولوژی توانایی تولید صدای چند بعدی را برای دستگاه پخش کننده به ارمغان می‌آورد. سیستم‌های صوتی که به تکنولوژی DTS مجهز می‌باشند، قادر هستند تا صداهایی با کیفیت را تولید کرده و تجربه جذابی را ارائه دهند. در این سیستم بلندگوها طوری طراحی شده‌اند که حتی احساس می‌کنید صدا از بالای سر هم شنیده می‌شود. وجود DTS در تلویزیون‌های جدید یک مزیت بی‌نظیر است. DTS، کد باند‌های صوتی فراگیر را برای 5.1، 6.1 و 7.1 کانال داخلی، ارائه داده است.

مقایسه DTS و Dolby digital

حال اگر به مقام مقایسه بر بیایم میتوان به نکات زیر اشاره کرد:

  • از تفاوت‌های دالبی دیجیتال و DTS در میزان فشرده‌سازی داده‌های صوتی و نرخ انتقال داده‌است آنچه از این دو می توان بدست آورد، فشرده‌سازی بیشتر دالبی دیجیتال می‌باشد. دالبی دیجیتال‌ها می‌توانند صدای 5.1 کاناله دیجیتال را به 640 کیلوبایت بر ثانیه فشرده کنند که این میزان فقط در دیسک‌های بلوری موجود است. هرچه این نرخ بالاتر باشد، کیفیت صدای حاصل شده نیز بیشتر و بهتر است. افزایش نرخ تعداد بیت‌های در DTS این امکان را می‌دهد که داده‌های صوتی پیوسته‌تر باشند.
  • DOLBY و DTS هر کدام سیستم رمزگذاری صوتی خود را دارند. هر تلویزیونی بسته به رده خود یکی از فناوری‌های این دو شرکت را استفاده می‌کند.
  • DTS نیز مانند Dolby Digital باعث ضرر به منبع اصلی می‌شود، این مشکل هم با وجود تکمیل کننده‌های صوتی و ارتقاء‌دهنده‌ها رفع شده‌است، به شرطی که به طور همزمان در یک سیستم استفاده شوند.
  • دیگر تفاوت بین این دو فرمت این است که در DTS شما صدایی شفاف‌تر، با جزییات بیشتر نسبت به Dolby Digital دارید و به نظر می‌رسد که دقت بیشتری در صدا گذاری DTS به کار می‌رود.
  • در خیلی از موارد فرمت صدای Dolby Digital در فیلم حالت تجاری دارد و در واقع کار خاصی برای صدا‌سازی و صدا انجام نشده‌است و این چیزی است که شما در DTS مشاهده نمی‌کنید.

شما کدام فناوری را ترجیح می‌دهید؟!

کالای خونه
دیدگاه کاربران
بدون دیدگاه
  • حسین 19 خرداد 1401 / 10:41

    منم تلویزیون اولد ال جی دارم که از این فناوری ها پشتیبانی میکنه و میتونم بگم کیفیت صداش فوق العاده ست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.