معرفی پورت های تلویزیون؛ پورت کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

آيا تا به‌حال پورت‌های مختلف و رنگی پشت تلویزیون، توجه شما را به خود جلب کرده است؟ اگر دقت کرده باشید پشت تلویزیون شما تعداد زیادی پورت‌های رنگی وجود دارد که معمولا از آنها استفاده نمی‌کنید و شاید حتی کارایی آن‌ها را هم ندانید. در این مقاله به بررسی پورت کامپوزیت که یکی از کاربردی‌ترین پورت‌ها است، و محل قرار گرفتن آن در تلویزیون می‌پردازیم و مطالبی را خدمت شما عزیزان بیان می‌کنیم. با کالای خونه تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

پورت کامپوزیت چیست؟

این پورت یکی از مشهورترین پورت‌های تلویزیون بوده و بسیاری از شما احتمالا با این پورت آشنایی دارید، زیرا در ایران استفاده از آن‌ها حتی از کابل HDMI هم بیشتر است. سه پورت سفید و زرد و قرمزی که در پشت تلویزیون‌های مدرن و قدیمی مشاهده می‌کنید، همان پورت‌های کامپوزیت است.

 

وظایف پورت کامپوزیت

وظیفه این پورت‌ها، دریافت سیگنال صوتی استریو و سیگنال تصویر‌های استاندارد SD توسط کابل کامپوزیت است. این فرایند توسط کابل کامپوزیت انجام می‌گردد، کافیست کابل‌های همرنگ با هر پورت را به آن متصل کنید. این پورت‌ها قابلیت‌های فراوانی دارند و هر دستگاهی را با استفاده از این ورودی می‌توان به تلویزیون متصل کرد.

کابل زرد، مسئول انتقال سیگنال‌های ویدیویی با کیفیت مطلوب است. کابل‌های قرمز و سفید هم دو کانال صوتی چپ و راست را انتقال می‌دهند تا صدای استریو در اختیار داشته باشید. البته به روش‌های مختلف جای این کابل‌ها کاملا قابل تعویض است و اهمیتی ندارد که شما ترتیب را رعایت کنید و شما از هر رنگی برای هر کدام از این کارها می‌توانید استفاده کنید. این سیستم کد‌گذاری رنگی هم تنها برای اطمینان افراد جهت اتصال صحیح سیم‌ها در هر دو سوی ورودی و خروجی دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

پورت کامپوزیت، سال‌های طولانی است که استفاده می‌شود و تقریباً هر دستگاهی را با استفاده از آن می‌توان به تلویزیون متصل کرد. علی‌رغم اینکه دوربین‌های فیلمبرداری انواع زیادی از پورت‌های خروجی را دارند، اما همه آنها معمولا یک خروجی کامپوزیت در اختیارتان می‌گذارند. اگر درون کیف دوربین فیلمبرداری یا عکاسی‌تان را نگاهی بیاندازید، حتما آداپتور ویدیوی آن را می‌یابید. این آداپتور، یک کابل نسبتاً ساده است که یک سمت آن شبیه جک هدفون 5/3 میلیمتری است و به دوربین وصل می‌شود. انتهای دیگر کابل هم دو خروجی زرد و سیاه RCA برای اتصال به تلویزیون دارد. حال به جای اینکه دوستانتان را در میهمانی بعدی با کلیپ‌های تکراری خسته کنید، می توانید برای آنها یک برنامه ویدیویی زنده روی تلویزیون پخش کنید که تمام لحظات و بخش‌های میهمانی و جشن را به صورت مستقیم پخش می‌کند. یا اینکه با استفاده از یک دوربین و کمی حوصله، می‌توانید یک سیستم دوربین امنیتی مناسب برای خانه یا اتاق خودتان راه‌اندازی کنید. اگر هم تلویزیون شما پورت خروجی ویدیو داشته باشد، هنگامی که منزل نیستید، این تصاویر بر روی نوار ویدیو یا سی دی ضبط خواهند شد.

کالای خونه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.