بررسی تفاوت های 4K و UHD در تلویزیون و مانیتور

اگر به دنبال خرید تلویزیون، لپ تاپ یا حتی مانیتور باشید، احتمالا با دو واژه‌ی 4K و UHD مواجه شده‌اید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا این دو تفاوتی دارند یا یکسان هستند؟ در ادامه راجع به تفاوت این دو اصطلاح یعنی 4K و Ultra HD توضیحاتی خواهیم داد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آیا 4K و UHD با هم متفات هستند؟

دو اصطلاح بالا توسط تولیدکنندگان، فروشندگان و حتی خود مشتریان، به جای هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان بزرگترین تفاوت دو عنوان بالا را این گونه بیان کرد که 4K، استاندارد سینما و تولیدکنندگان محتوا است و UHD استاندارد تولیدکنندگان صفحه‌نمایش و تلویزیون و پخش‌کنندگان محتوا است. فیلم‌ها در وضوح DCI 4K تولید می‌شوند. این درحالی است که اکثر تلویزیون‌ها دارای رزولوشنی برابر با UHD هستند. برای بررسی بیشتر کمی به گذشته باز می‌گردیم و تاریخچه این دو استاندارد را مرور می‌کنیم.

واژه 4K توسط کنسرسیوم سینمای دیجیتال (DCI) عنوان شد. این کنسرسیوم متشکل از استودیوهای فیلم‌سازی است که استاندارد تولید محتوا را تعیین می‌کند. 4K با رزولوشن ۲۱۶۰×۴۰۹۶ پیکسل یعنی ۴ برابر رزولوشن استاندارد قبلی (2k یا ۲۰۴۸ در ۱۰۸۰ پیکسل) تبدیل به استاندارد جدیدی برای تولید محتوا گردید. واژه 4K را می توان به ۴ هزار پیکسل افقی هم‌ معنی کرد.

UHD یا Ultra High Definition که یک قدم جلوتر از full HD است با رزولوشن ۲۱۶۰×۳۸۴۰ در طیف وسیعی از تلویزیون‌های مدرن به کار گرفته می‌شود. UHD رزولوشن نسل قبلی خود یعنی full HD را که ۱۰۸۰×۱۹۲۰می‌باشد را 4 برابر کرده و به عدد ۲۱۶۰×۳۸۴۰ رسانده است. پس همانطور که از اعداد مشخص است UHD و 4K متفاوت هستند و این درحالی است که تمامی تلویزیون‌هایی که ما به عنوان 4K می‌شناسیم، در واقع از رزولوشن UHD بهره می‌برند.

جدا از تعداد پیکسل‌های موجود بر روی صفحه، تفاوت اصلی میان این دو فرمت مربوط به پهنای تصویر و نسبت تصویر است. یک محتوای تولیدی در وضوح 4K، می‌تواند حداکثر نسبت تصویر 1.9:1 را مورد استفاده قرار دهد. اکثر تلویزیون‌های موجود از استاندارد UHD و نسبت تصویر 1.78:1 استفاده می‌کنند .به همین دلیل است که وقتی درحال مشاهده محتوای 4K بر روی پنل‌های جدید UHD هستید، یک نوار سیاه رنگ را در بالا و پایین تصویر، مشاهده می‌کنید (فرمتletterbox).

تفاوت 4K و UHD

در ادامه بررسی تفاوت 4K با UHD باید گفت ویژگی اصلی و قابل توجه این فناوری بالاتر بودن تعداد پیکسل‌های بکار رفته در آن است. مثلا یک تلویزیون 1080p دارای دو میلیون پیکسل است، این درحالی است که یک پنل Ultra HD هشت میلیون پیکسل را در ابعادی مشابه ارائه می‌دهد. این ارتقا مخصوصا زمانی که تصاویر را در تلویزیون 4K مشاهده می‌کنید واقعاً قابل توجه است، دلیل این موضوع این است که پیکسل‌ها ۴ برابر کوچک‌تر شده و هر یک از آن‌ها با دقت و ظرافت بیبشتری بخش خاصی از تصویر اصلی را پوشش می‌دهند. این پیکسل‌های اضافی در مقیاس بزرگتر تأثیر چشمگیری بر کیفیت صفحه نمایش‌ها دارند.

آنچه راجع به تفاوت 4K و UHD بیان شد، در خصوص Full HD و 1080P، HD و 720P نیز صدق می‌کند. در واقع FHD و HD استانداردهای صفحه‌نمایش و مانیتور هستند در صورتی که 1080P و 720P برای دوربین‌های فیلم‌برداری و در صنعت سینما استفاده می‌شوند.

کلیدواژه : پنل تلویزیون
کالای خونه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.